Syrian New Waves – film, beeldende kunst, muziek en debat

01/09/2017 door Tamara

Van 8 t/m 10 september toont EYE het werk van een nieuwe generatie Syrische filmmakers in het programma Syrian New Waves, met filmvertoningen, muziek, gesprekken en een foto-expositie. De Syrische filmmakers Sara Fattahi, Ammar al-Beik en Avo Kaprealian zijn aanwezig om in Q&A’s hun werk en inspiratiebronnen te voorzien van commentaar. De Syrische dj en producer Hello Psychaleppo speelt live mee met de openingsfilm Houses Without Doors. Syrian New Waves schept ruimte voor bezinning op filmen in een tijd van visuele overdaad en eenzijdige beeldvorming. 
Syrian New Waves, van 8 t/m 10 september in EYE, IJpromenade 1, Amsterdam. www.eyefilm.nl/syrian

Het programma Syrian New Waves laat zien dat er ook andere beelden zijn dan visuele getuigenissen uit een door oorlog verscheurd land. Na het eindeloos delen van beelden in de media is het tijd voor de interpretatie ervan. In verschillende talks rondom de filmvertoningen gaan de filmmakers dieper in op de vraag hoe je als regisseur filmt te midden van rellen, opstanden en (burger)oorlog. Van wie zijn de beelden van de revolutie eigenlijk, nu de sociale media onophoudelijk roepen om het produceren en reproduceren van content? Hoe verhouden je persoonlijke gefilmde herinneringen zich tot historische beeldarchieven en het collectieve visuele geheugen? Hoe verfilm je het dagelijkse familieleven in een omgeving die onveilig is?
Drie dagen film, beeldende kunst, muziek en debat in EYE Filmmuseum.

Gasten
Sara Fattahi (Damascus, 1983) volgt in Coma de levens van drie generaties Syrische vrouwen. Coma, haar eerste lange documentaire, won de FIPRESCI-persprijs op de Viennale. Fattahi studeerde Rechten aan de universiteit van Damascus en studeerde af aan de Adham Ismail Fine art Institute in Damascus. Ze werkte als schilder, storyboard artist, animator en art director voordat ze in 2010 als onafhankelijk maker haar eigen documentaires ging produceren. 27 Meters (2013) was haar eerste korte documentaire, gevolgd door Coma (2015). Ze verhuisde naar Libanon om haar tweede lange documentaire Chaos op te nemen.

Ammar al-Beik (Damascus, 1972) filmde zijn Syria Trilogy vanuit het oogpunt van een ontheemde kunstenaar, jonge kinderen in Aleppo en een fotojournalist. Al-Beik is filmmaker en beeldend kunstenaar, woonachtig in Berlijn. Al-Beik staat bekend om zijn multidisciplinaire werk in film en fotografie. Zijn films zijn vertoond op vele filmfestivals zoals Locarno, IFFR, Busan, Cinéma du Réel, Oberhausen en São Paulo. Hij is de enige Syrische filmmaker met twee films op het Filmfestival van Venetië, I Am the One Who Brings Flowers to Her Grave (2006, Doc/It Award)) en de korte film uit de Syria Trilogy The Sun’s Incubator (2011). Zijn beeldende-kunstwerk maakt deel uit van de collecties van onder andere The Museum of Modern Art (MoMA) en het Neukölln-museum in Berlijn. De tentoonstelling van zijn fotocollage Lost Images is van 31 augustus t/m 13 september te zien in EYE.

Avo Kaprealian (Aleppo, 1985) portretteert in Houses Without Doors de veranderingen in het leven van een Armeense familie in Aleppo’s frontlinie. Kaprealian is filmmaker en theaterregisseur en studeerde Theaterstudies aan het High Institute of Dramatic Arts in Damascus. Hij regisseerde de korte experimentele documentaire Just Two Steps Too (2012) en de lange documentaire Houses Without Doors (2016) die zijn première beleefde op het Filmfestival van Berlijn in het programma Forum.

Hello Psychaleppo is het elektronische-muziekproject van de jonge Syrische producer Samer Saem Eldahr uit Aleppo. Als inwoner van een van de muzikaal rijkste steden in het Midden-Oosten liggen Hello Psychaleppo’s wortels in de oosterse muziektraditie. Voor zijn unieke, experimentele sound gebruikt Hello Psychaleppo melodieën uit de ‘mawwal’-stijl van de Arabische bedoeïenen en extatische ‘tarab’-tonen en verweeft die met dubstep, drum & bass, electro en trip-hop. Op de openingsavond op 8 september geeft Hello Psychaleppo een live performance bij de film Houses Without Doors, waarvoor hij ook de muziek maakte.

Curator
Curator van Syrian New Waves is Donatella Della Ratta, schrijver en academicus gespecialiseerd in media, de kunsten en Arabische cultuur. Van 2008 tot 2011 woonde ze in Syrië waar ze een doctoraal onderzoek deed naar Syrisch televisiedrama. Della Ratta beheerde van 2008 tot 2013 de Arabische gemeenschap van de internationale NGO Creative Commons. Ze is medeoprichter van Syria Untold en cureerde tijdens de Biënnale van Venetië in 2015 Syria off frame, een multimediale kunstshow van 140 Syrische kunstenaars in samenwerking met Luciano Benetton’s Fabrica.

Programma
Syrian New Waves bevat beschouwende documentaires die teruggrijpen naar persoonlijke herinneringen en verwijzen naar de klassieke cinema. Curator Donatella Della Ratta verbindt het werk van de Syrische filmmakers Ammar al-Beik, Avo Kaprealian en Sara Fattahi met de taal, thema’s en esthetiek van regisseurs als Jean-Luc Godard, Bernardo Bertolucci, Sergej Paradzjanov en Chantal Akerman.

8 sept 19:00
Houses Without Doors (Avo Kaprealian, SY/LB 2016) + Hello Psychaleppo
Openingsfilm met live muzikale begeleiding van Hello Psychaleppo en na afloop Q&A met regisseur Avo Kaprealian.

8 sept 21:30
Hello Psychaleppo
Na het optreden bij de film in de zaal, speelt Hello Psychaleppo nog een (gratis toegankelijke) live set in de foyer bij Cinema 1.

9 sept 14:30
Ici et ailleurs (Jean-Luc Godard & Jean-Pierre Gorin, FR 1976)
Zelfkritische film van Godard is ook een overtuigende kritiek op de cinema zelf. De film bleek een inspiratiebron voor hedendaagse Syrische filmmakers. Na afloop een live talk over filmen in oorlogstijd, met als gasten Geert Lovink, Nat Muller en Donatella Della Ratta.

9 sept 19:00
Coma (Sara Fattahi , SY/LB 2015).
Na afloop Q&A met regisseur Sara Fattahi.

9 sept 21:45
No Home Movie (Chantal Akerman, BE/FR 2015)
Akerman legde de laatste dagen van haar moeder vast: de routines van een onzichtbare vrouw. Curator Donatella Della Ratta koos No Home Movie als aansluitende film op Coma (9 sept 19:00)

10 sept 16:30
The Color of Pomegranates (Sergej Paradzjanov, SU 1969)
Rijk portret, vol beeldspraak en dromen, van de 18-eeuwse Armeense dichter Sajat Nova. Curator Donatella Della Ratta verbindt The Color of Pomegranates (1969) met Houses Without Doors (8 sept 19:00).

10 sept 19:00
Syria Trilogy: The Sun’s Incubator, La dolce Siria & Kaleidoscope (Ammar al-Beik, SY/EG/AE/DE 2017)
Na afloop Q&A met regisseur Ammar al-Beik.

10 sept 21:15
Io e te (Bernardo Bertolucci, IT 2012)
Intiem drama over een puber die zich een week lang in de kelder van zijn ouderlijk huis verstopt. Curator Donatella Della Ratta verbindt Io e te met Syria Trilogy (10 sept 19:00).

Tentoonstelling
De fotocollage Lost Images van filmer en kunstenaar Ammar al-Beik bestaat uit oude foto’s die hij ontdekte op een vlooienmarkt in Damascus en bewerkte tot nieuwe kunstwerken met autobiografische motieven. De tentoonstelling is te zien van 31 augustus t/m 13 september.

 

Meer informatie